Ze względu na szalone ceny zachodnich lamp NOS, poszukuję ciągle tańszych zamienników.
Lampy NOS ECC83 należą do najdroższych małych lamp novalowych, bo jest to ulubiona podwójna trioda stosowana we wzmacniaczach gitarowych i gramofonowych/phono ze względu na duże wzmocnienie 100x, ale także jako lampa sterująca lamp mocy wzmacniaczy lampowych audio.
Podobna do niej jest 5751, która zazwyczaj może być wymiennie stosowana z ECC83 ale ma nieco niższe wzmocnienie 70x.
Mamy wiele lamp z bieżącej produkcji w mniej (PSVANE) lub bardziej (reszta) rozsądnych cenach.
Przykłady:
12AX7 EH, 12AX7 EHG, ECC803S JJ, ECC803S JJ GOLD, ECC83MG JJ, ECC83MG JJ GOLD, ECC83S JJ, ECC83S JJ GOLD, SVETLANA 12AX7, 12AX7 SOVTEC wersje: LPS, WA, WB, WC, 12AX7 TUNG-SOL (Rosyjska), 12AX7 TUNG-SOL GOLD, 12AX7A Shuguang, 12AX7B Shuguang, 12AX7M Shuguang, 12AX7 Full Music (GOLD), 12AX7TII PSVANE (GOLD), ECC83 Gold Lion, 5751 JJ (GOLD), 5751 SOVTEC, 5751 TUNG-SOL (GOLD) i wiele innych.
Wszystkie te lampy to produkcja Rosyjska, Chińska i Słowacka. Jedyna sensowna pozostałość po komuniźmie:-)
Mamy także radzieckie NOS 6N2P produkowane ok. połowy lat 50-tych do początku lat 90-tych 20-go wieku.
To nie jest dokładny odpowiednik ECC83, bo pracuje tylko na napięciu grzania 6.3V, a nie także na 12.6V jak zachodnie odpowiedniki i ma inny rozkład pinów w postawce novalowej.
Jeżeli więc mamy grzanie w urządzeniu 6.3V a nie 12.6V i kupimy odpowiedni adapter zamieniający układ styków, mamy dostęp do kilku rodzajow 6N2P w cenie około 4-6 USD za sztukę!
Z radzieckich lamp różnego typu, ja najbardziej lubię wersję "ER/EP"
To wojskowa wersja, o najbardziej solidnym wykonaniu i najdłuższej żywotności, dochodzącej do 10000 godzin.
Widzimy tutaj bardzo mocną konstrukcję triple mica:
Adapter ceramiczny niezłej jakości z ecc83 na 6n2p kosztuje około 5 USD na e-bay:
Za 10USD mamy więc lampę odpowiadającą ECC83 w układach grzania 6.3V.
Oczywiście, za niewiele więcej, możemy kupić lampę współczesną (ceny zwykle mieszczą się w granicach 15-35USD za sztukę, poza PSVANE, która jest wersja LUKSUSOWĄ... z tej samej fabryki co inne chińskie lampy.
PSVANE ECC82 nie zachwyciła mnie brzmieniem, choć jest ono zupełnie przyzwoite, ale nie przy tej cenie. Ładne pudełko musi jednak kosztować:-)
Jak brzmi 6N2P-ER?
Postanowiłem porównać ją do holenderskiego Philips Miniwatt ECC83, Telefunken ECC83, Tungsram ECC83 i RCA 5751.
Lampa ECC83 pracuje jako driver EL84 w Audio Note OTO PHONO SE Signature.
Do porównania wybrałem lampę ECC82 w części przedwzmacniacza Audio Note, która jest najbardziej szczegółowa, żeby nie przeoczyć niczego, czyli Valvo/Siemens Silver Anode/Plate E82CC. Myslałem przez chwilę o najbardziej neutralnej brzmieniowo Telefunken ECC802S, ale ona jest nieco zbyt "gladka" do porównań mających pokazać często bardzo drobne różnice brzmienia.
Dobrałem dość różnorodną muzykę do odsłuchów:
Oto porównanie brzmienia odpowiedników ECC83/12AX7 w moim wzmacniaczu:
Lampy NOS ECC83 należą do najdroższych małych lamp novalowych, bo jest to ulubiona podwójna trioda stosowana we wzmacniaczach gitarowych i gramofonowych/phono ze względu na duże wzmocnienie 100x, ale także jako lampa sterująca lamp mocy wzmacniaczy lampowych audio.
Podobna do niej jest 5751, która zazwyczaj może być wymiennie stosowana z ECC83 ale ma nieco niższe wzmocnienie 70x.
Mamy wiele lamp z bieżącej produkcji w mniej (PSVANE) lub bardziej (reszta) rozsądnych cenach.
Przykłady:
12AX7 EH, 12AX7 EHG, ECC803S JJ, ECC803S JJ GOLD, ECC83MG JJ, ECC83MG JJ GOLD, ECC83S JJ, ECC83S JJ GOLD, SVETLANA 12AX7, 12AX7 SOVTEC wersje: LPS, WA, WB, WC, 12AX7 TUNG-SOL (Rosyjska), 12AX7 TUNG-SOL GOLD, 12AX7A Shuguang, 12AX7B Shuguang, 12AX7M Shuguang, 12AX7 Full Music (GOLD), 12AX7TII PSVANE (GOLD), ECC83 Gold Lion, 5751 JJ (GOLD), 5751 SOVTEC, 5751 TUNG-SOL (GOLD) i wiele innych.
Wszystkie te lampy to produkcja Rosyjska, Chińska i Słowacka. Jedyna sensowna pozostałość po komuniźmie:-)
Mamy także radzieckie NOS 6N2P produkowane ok. połowy lat 50-tych do początku lat 90-tych 20-go wieku.
To nie jest dokładny odpowiednik ECC83, bo pracuje tylko na napięciu grzania 6.3V, a nie także na 12.6V jak zachodnie odpowiedniki i ma inny rozkład pinów w postawce novalowej.
Jeżeli więc mamy grzanie w urządzeniu 6.3V a nie 12.6V i kupimy odpowiedni adapter zamieniający układ styków, mamy dostęp do kilku rodzajow 6N2P w cenie około 4-6 USD za sztukę!
Z radzieckich lamp różnego typu, ja najbardziej lubię wersję "ER/EP"
To wojskowa wersja, o najbardziej solidnym wykonaniu i najdłuższej żywotności, dochodzącej do 10000 godzin.
Widzimy tutaj bardzo mocną konstrukcję triple mica:
Adapter ceramiczny niezłej jakości z ecc83 na 6n2p kosztuje około 5 USD na e-bay:
Za 10USD mamy więc lampę odpowiadającą ECC83 w układach grzania 6.3V.
Oczywiście, za niewiele więcej, możemy kupić lampę współczesną (ceny zwykle mieszczą się w granicach 15-35USD za sztukę, poza PSVANE, która jest wersja LUKSUSOWĄ... z tej samej fabryki co inne chińskie lampy.
PSVANE ECC82 nie zachwyciła mnie brzmieniem, choć jest ono zupełnie przyzwoite, ale nie przy tej cenie. Ładne pudełko musi jednak kosztować:-)
Jak brzmi 6N2P-ER?
Postanowiłem porównać ją do holenderskiego Philips Miniwatt ECC83, Telefunken ECC83, Tungsram ECC83 i RCA 5751.
Lampa ECC83 pracuje jako driver EL84 w Audio Note OTO PHONO SE Signature.
Do porównania wybrałem lampę ECC82 w części przedwzmacniacza Audio Note, która jest najbardziej szczegółowa, żeby nie przeoczyć niczego, czyli Valvo/Siemens Silver Anode/Plate E82CC. Myslałem przez chwilę o najbardziej neutralnej brzmieniowo Telefunken ECC802S, ale ona jest nieco zbyt "gladka" do porównań mających pokazać często bardzo drobne różnice brzmienia.
Dobrałem dość różnorodną muzykę do odsłuchów:
Oto porównanie brzmienia odpowiedników ECC83/12AX7 w moim wzmacniaczu:
Jak widać 6N2P-ER nie zawiodła. To dość jasno brzmiąca lampa o doskonałej dynamice, ogromnej ilości niuansów, detalu i przezroczystości. W neutralnie brzmiących systemach będzie doskonałym wyborem w niczym nie ustępującym najlepszym ECC83/12AX7 i 5751.
Jak zwykle holenderskie lampy Philipsa czarują pięknym środkiem pasma i pełnym ciepłym dźwiękiem. Telefunken ma nieco więcej góry pasma akustycznego i bardzo piękny delikatny ton. Tungsram rozjaśni ciemne systemy a RCA da dynamikę i neutralny ton w całym paśmie akustycznym.
6N2P-ER nieco przypomina Tungsram bo ton jest dość jasny i minimalnie twardy, ale nie idzie za daleko. To jest świeże i dynamiczne brzmienie. Nigdy nie nudne i bezbarwne. Tungsramowi brakuje trochę pełnego basu jako przeciwwagi dla bardzo obecnych wysokich tonów. Basu nie brakuje, ale jest on żywy i lekki, więc czuć, że ta lampa preferuje górę pasma akustycznego.
Na pewno 6N2P wymaga wielu godzin pracy zanim zacznie śpiewać swoim głosem. Na pewno nie ma tak zrelaksowanego i bogatego brzmienia jak Philips czy Telefunken. Za 10 USD z adapterem jest jednak fantastyczną alternatywą, której nie można pominąć.
Witam,
ReplyDeleteCzy mógłbym prosić o kontakt pod dominik.musinski @ gmail.com?
Pozdrawiam
Dominik
A czy jest jakaś różnica w brzmieniu 6N2P-EW i wersji ER budowę mają identyczną.
ReplyDeleteNie mialem okazji do porownan
DeleteSuper wpis. Wszystkie informacje bardzo pomocne
ReplyDeleteBardzo pomocny i fachowy blog.
ReplyDeleteWłanie czekam na moje zamówienie 4x 6N2P-ER (tak na zapas).
Pozdrawiam
Darek