Tuesday, September 23, 2014

27.10.2014 Nowe lampy EML20B V4

Zamówiłem dzisiaj niechcący nową EML20B V4 do wzmacniacza na GM70,



ale tym razem, z braku tradycyjnej wersji z podstawka UX4, zaproponowano mi w tej samej cenie, nową wersję z centralnym wyprowadzeniem grzania - "V4" z podstawką oktalową.

Jakie są zalety stosowania centralnego odczepu grzania, można poczytać tutaj:

http://www.emissionlabs.com/Articles/APP-NOTES/AN6-Center-tap/center-tapped-index.htm



Niestety tanio nie jest, to dobre 400 Euro za parę :-(
Trzeba jeszcze zamontować nowe podstawki.
Nie spodziewam się specjalnie żadnej poprawy brzmienia, może poza jeszcze mniejszym brumieniem no i oczywiście lepszej dynamice z powodu wysokiej transkonduktancji nowej lampy.

Muszę jednak przyznać, że po pierwszych problemach wieku dziecięcego, obecnie EML20B jest lampą bardzo trwałą i niezawodną.

30.09.2014

Lampy dojechały!
Udało się wyprosić parę o wysokiej transkonduktancji. Jako, że zwykle u mnie spada transkonduktancja o ok 1 mA/V po roku pracy, zaczynając od 6.2mA/V, mam jakieś 3 lata pracy na parze EML20B.




pozostaje zmiana podstawki na oktalową i przelutowanie połączeń.

27.10.2014

Podmieniłem podstawki na octalowe. Wcześniej próbowałem pomierzyć lampy w mierniku P508 ale miałem problem z grzaniem w trybie centralnego odczepu, więc się nie udało.

Cala zmiana podstawek i przelutowanie zajmuje ok 15 minut na sztukę.

Co ciekawe, odkryłem przy okazji przyczynę czegoś co spędzało mi przez tygodnie sen z powiek - uderzenie w głośniki przy wyłączaniu wzmacniacza.
Próbowałem wszystkiego a tak naprawdę starałem się tylko zredukować efekt rezonansu, który powstawał gdzie indziej - jak się okazało w EML20B!

Teraz przypomniałem sobie, że miałem kiedyś podobny problem z lampami 10Y. Sądzę, że przyczyna leży w osłabionym naciągnięciu grzejnika lampy DHT. Napięcie podawane na anodę musi lekko napinać/ przyciągać druty grzejnika. Może być to także związane z ich nagrzewaniem się i rozciąganiem się. Po dłuższym używaniu, drut rozciąga się na tyle, że sprężyny naciągające nie są w stanie zapewnić właściwego napięcia, żeby nie było efektu bum. Odłączenie zasilania musi powodować nagły ruch, powodujący uderzenie w basie. Taka jest moja teoria. Czy właściwa? Nie wiem. Spekuluję :-)

Nowa lampa tego nie ma. Usłyszałem fantastyczną ciszę przy wyłączaniu zasilania. Miłe.

No comments:

Post a Comment