Wednesday, December 23, 2015

17.02.2017 Kondensatory elektrolityczne AUDIO NOTE KAISEI

Na chwilę przed Wigilią doszły 4 kondensatory elektrolityczne do B+ (100uF/500V x2, 22uF/500V x2)
Audio Note obiecuje, że KAISEI zbliżają się brzmieniem do Black Gate WKZ, co jest bardzo miłe, ale chyba nierealne :-(


Niby podobny proces, ten sam producent i materiały, ale nie ma mazi grafitowej i specjalnego impregnowanego grafitem papieru i...w ogóle BG działały pono na zasadzie ładunku elektrostatycznego a nie przewodnictwa jonowego (?).

Są małe, dużo mniejsze niż Black Gate o tym samym napięciu i pojemności, więc nie wróży to dobrze.
Rozmiar odpowiada mniej więcej połowie pojemności BG dla tego samego napięcia.

Zmierzyłem ostatnio BG WKZ 47+47/500V i połówki miały po 55uF, więc potwierdza się legendarna trwałość tych kondensatorów a pracują cały czas na swoim maksymalnym napięciu.

Kupiłem jest z powodu chwilowej potrzeby, naprawienia problemu z uderzeniem w głośniki przy wyłączaniu sprzętu, ale problem rozwiązałem inaczej, więc muszą chwilę poczekać na odsłuchy.

15.02.2015

Jak poinformował mnie PQ za Audio Note, KAISEI są na 105 stopni Celsiusza. To ważne dla tych o mocno grzejących się wnętrzach lampowców (UPDATE 13.02.2017. Są na 85C!)

9.02.2017

Minęły dwa lata od czasu wprowadzenia KAISEI na rynek. Sam spróbowałem ich w kilku miejscach z sukcesem, ale nigdy nie miałem okazji w bardzo przezroczyście brzmiącym systemie w właściwym wygrzewaniem ich porównać do innych. Do tego potrzebne są kontrolowane warunki. Nie miałem takich np w Audio Note OTO SE Signature, bo wymieniane było wiele innych komponentów w tym samym czasie.

Teraz zdecydowałem się na podmianę (nie wiem czy trwałą) katodowych Black Gate N/Nx we wzmacniaczu GM70. Na tyle wiele czasu minęło od ich instalacji, że uznałem, że może juz czas wymienić starzejące się Black Gate na świeże KAISEI. To samo w przedwzmacniaczu AN M3/8 w drugiej katodzie 5687 (100uF/100V, oryginalnie 220uF/100V).

Zamówiłem więc garść kondensatorów i niedługo czeka mnie eksperyment.

Oczywiście, problemem jest proces wygrzewania, który trwa długo, więc po raz kolejny będę poddany pokusie zbyt wczesnych wrażeń :)


Przy okazji kilka rezystorów zostanie wymienionych na srebrne tantale 2W Audio Note, więc trzeba to jakoś oddzielić od siebie, aby ocena KAISEI była wiarygodna.

100uF 100V Audio Note Kaisei BI-POLAR Electrolytic Capacitor - katoda VT25 - 30V DC, rezystor 1K8 oraz katoda 5687 w przedwzmacniaczu, 88V DC, rezystor 6K8

470uF 25V Audio Note Kaisei BI-POLAR Electrolytic Capacitor - katoda EML20B, 13V DC, rezystor 600R. Nie ma mniejszej pojemności przy takim napięciu pracy. 220uF byłoby w ram raz.

Tam gdzie mogę (jak są dostępne i cena jest akceptowalna) to decyduje się na wersję bi-polarną, bo jak wskazuje doświadczenie z Black Gate - brzmią lepiej.

Oczywiście działa prawo doboru bocznikującego kondensatora katodowego. Czym większa wartość rezystora tym potrzebna mniejsza wartość kondensatora. W przypadku przedwzmacniacza dałem 220uF przy rezystorze 6K8, gdyż taki był oryginalnie....

Jak ktoś nie chce liczyć tego, polecam prostą regułę doboru kondensatora, która działa:

Rezystor katodowy -> bocznikujący AC kondensator katodowy:

 50R-100R -> 220uF-470uF
100R-500R ->220uF
500R-2k ->100uF-220uF
>2k ->47uF-100uF

Nic się nie stanie jak dasz większą pojemność kondensatora niż podana wyżej.
Jak dasz za dużą, dźwięk może być za bardzo pogrubiony i spowolniony.

13.02.2015

Niestety PQ pomylił się strasznie:-(
KAISEI są na 85C a nie 105C, więc trzeba BARDZO UWAŻAĆ gdzie go się montuje!!!!...szczególnie doświadczenie z AN OTO SE i renowacja AN P1 SE nauczyło mnie zwracać na to uwagę.


14.02.2015

Pierwsze koty za płoty.
Zmieniłem super dobre kondensatory Black Gate -N 100uF/ 50V w katodach lamp w driverach we wzmacniaczu GM70. Mają już swoje lata.
Pierwsze wrażenie to zdecydowanie nie są to Black Gate'y. Kiedy wkładasz Black Gate w wersji non-polar szczególnie, słychać od razu ogromną ciszę tła. Jest ono czarne. Wysokie tony są krystalicznie czyste. Nie ma rezonansów, świstów itp.

KAISEI jest bardzo przezroczysty. Nie ma efektu "czarnego tła Black Gate. Przypomina brzmieniowo klasyczny kondensator dobrej klasy. Słychać jednak ogromną ilość detalu i dynamikę. Dobra dynamika akurat może być spowodowana po prostu niskim poziomem ESR zupełnie nowego kondensatora. To zawsze była domena Black Gate. Porównujemy więc stary kondensator do nowego, więc to nie do końca uczciwa walka.

Słucham dalej...

17.02.2015

Minęło wiele godzin wygrzewania nowych kondensatorów i pojawiało się coś co mnie bardzo zmęczyło: przenikliwość i metaliczność dźwięku. Minął dzień, kolejny a to za nic nie chce znikać. Nie dało się wytrzymać. Sadziłem, ze to zmęczenie słuchu....
Wróciłem więc do starych Black Gate-N 100uF/50V i....wszystko się uspokoiło, ale także pojawiła się poza spokojem i pewnym ciepłem gorsza dynamika i detal.

Trzeba więc było zostawić jedną parę BG a drugą zmienić na KAISEI i to chyba na razie jest dobre rozwiązanie.

Przestrzegam więc, że KAISEI są bardzo przezroczystymi kondensatorami i może słuchacza w procesie wygrzewania albo i na stałe, przekonamy się niedługo, spotkać niemiła przenikliwość brzmienia.

Zabawa trwa...

24 comments:

  1. Witam, ma Pan juz jakies spostrzezenia ws. Kaisei?

    ReplyDelete
  2. na razie musza czekac. Walcze z voicingiem na vt25. Ciagle zmiany brzmienia. nie moze sie ustabilizowac caly uklad. Pospieszne wnioski sa niewskazane, bo wszystko wymaga czasu. Juz ci sie wydaje ze wiesz i nagle wszystko sie zalamuje. Ponizej 30 godzin nie ma co pisac nawet.

    ReplyDelete
  3. Ok, czekamy.
    Ciekawe czy wogole bedzie mozna mowic (i w jakich aspektach) o Kaisei jako o zamienniku WKZ? Czas pokaze.

    ReplyDelete
  4. witam,
    Przepraszam, ze pisze w tym miejscu ale nie wiem jak się z Panem skontaktowac. Poszukuje wymiarow standow do kolumn Audio Note An-e a w sczegolnosci wymiary 4 filarow. Chce takie podstawki zbudowac we wlsanym zakresie. Gdyby byl Pan uprzejmuy podeslac mi maila jazzmjuzik@gmail.com bylbym bardzo wdzieczny

    ReplyDelete
  5. slupy maja 25.5cm wysokosci plus po 5mm na kazda plyte plus kilka cm na kolce, co daje ok 29cm od podlogi do podstawy kolumny glosnikowej. W nogach podstawki mam srut stalowy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wielkie dzięki. A jaki rozmiar ma 1 noga (długość i szerokość?).
      Jeszcze odnośnie wielkości płyty górnej i dolnej - to słyszałem od jednej osoby że płyta dolna jest nieco większa od płyty górnej, czy mógłbyś zerknąć czy różnią się wielkością?

      Delete
    2. noga 80x35, dolna podstawa 380x290

      Delete
    3. Jeszcze raz dzieki za wymiary tej nogi. Juz prawie wszystko wiem. Jeszcze jedna ostatnia rzecz. Moglbys zerknac na plyte dola standu o sprawdzic odleglosci nog (filarow) od krawedzi. Przygotowalem linka ze schematem. Chodzi mi o odleglosci a i b. Podaje linka: https://goo.gl/7ps7Tj . Obiecuje ze juz wiecej nie bede zawracal glowy w tym temacie ;)

      Delete
    4. 3cm wszystkie wartosci na dolnej plycie. na gornej 2cm

      Delete
    5. Super. Wielkie dzieki za pomoc!

      Delete
  6. wczoraj jedna znana mi od lat osoba doniosla mi o pierwszych probach z Kaisei jego kolegi i opinie sa bardzo dobre, wiec moze mamy w koncu dobra alternatywe dla BG WKZ!

    ReplyDelete
  7. Witam Panie Macieju, proby sa juz przeprowadzane od momentu jak Kaisei pojawily sie na fihi collective. Nie wiem jak sie ma bezposrednio w stosunku do WKZ ale napewno bije na glowe wszelkie Mundorfy, Elny, NCh, Nichicony itp. Dokladnie jest tak jak opisuje P.Q. na lamach strony AN ze to sa najlepsze kondensatory wspolczesnien produkowane.
    Moje spostrzezenia podparte wielogodzinnymi odsluchami i wymiana na inne (pierwszy kondensator w zasilaczu lampowej koncowki mocy na 5U4G).
    Niedogodnoscia byl bardzo dlygi czas ukladania sie czy tez wygrzewania Kasisei w ukladzie -trwalo to ponad 2 miesiace!

    ReplyDelete
  8. to bardzo dobra wiadomość. Szkoda tylko, ze nie są wymiarze 35mm jak WKZ, bo większość kondensatorów audio na 500V jest tak skonstruowana, w przeciwieństwie do 350-450V.
    Jakie były wrażenia zanim się ułożyły? Zamulone czy świszczące i twarde? Problemem z takim długim wygrzewaniem jest adaptacja słuchu. Żeby naprawdę stwierdzić ile są warte, trzeba by po długim wygrzewaniu podmienić je znowu na inne....ale zakładam, że tak właśnie się stało:-)

    ReplyDelete
  9. WKZ ma jeszcze jedna zaletę. Ma tak ustawiona szczeline miedzy elektrodami, że przy 550V następuje przeskok skry co słychac i natychmiast alarmuje, że napięcie przekroczyło grubo 500V. Inne kondensatory po prostu eksplodują.

    ReplyDelete
  10. Bylo wlasnie tak jak Pan pisze, ze gralo twardo, ostro i swiszcaco. Trwalo to okolo 4-6dni. Nastepnie delikatnie schowalo wokal i bnizylo baze ponizej lini uszu poczym kolejno wszystko wracalo do normy. Ma bardzo dobra glebie i gradacje w nizszych rejestrach. W tej chwili maja okolo 5 miesiecy i wydaje sie ze jest dobrze, bawie sie troche zmiana pojemnosci na prostowniku ale chyba bez znaczacych zmian dla audio (choc pewne elementy tak jakby znikaja a inne pojawiaja sie) sam nie wiem

    ReplyDelete
  11. zmiana pojemnosci za prostownikiem moze rosc znacznie zmieniac napievi b plus oraz poziom tetnien, wiec to moze miec wieksze znaczenie niz sam kondensator.Najweksze znaczenie dla brzmienia i jakosci kondensatora ma ostatni w torze, czyli bezposrednio przy lampie bo w single ended zwiera on anode za obciazeniem do masy, czyli jest w torze sygnalowym

    ReplyDelete
    Replies
    1. Witam wszystkich, widzę ze zimowy nastrój oraz pogoda odpowiednia do tematów dla zapaleńców DIY. Pozwolę sobie (w tym wątku) zapytać jako to jest z tymi kondensatorami, jaka powinna być odpowiednia pojemność dla prostownika (dla wspomnianej już 5U4G) i co dałoby mieszanie papier/olej/miedzi lub aluminum albo Kaisei + olejak w którym słychać przemieszczający się wewnątrz olej (i jaki stosunek pojemności?). Słyszałem opinie że dobrze jest mieszać różne kondensataory w zasilaniu.
      Fajnie jakby ktoś zabrał w/w sprawie głoś - dziękuję i pozdrawiam.

      Delete
    2. Chodziło mi dokładnie o łączenie elektrolit + papier w oleu albo elektrolit + stary kondenastor z przemieszczającym się wewnątrz olejem

      Delete
    3. tepretycznie po 5u4g w układzie CLC, czy CRC, pierwszy kondensator nie powinien przekraczac 40uF. Związane jest to m. in. ze sytuacją w czasie startu wzmacniacza i poborem prądu w czasie ładowania kondensatora co obciąża lampę prostowniczą. Druga rzecz to rezystancja uwojenia wysokiego napiecia. Nie moze byc za mala. Jeżeli jest, to trzeba dawać rezystory na wyprowadzeniach przed wejściem na lampe prostownicza, najlepiej, dzielic po rowno na kazde wyprowadzenie. Gdzies chyba na stronach jacmusic byl artykul na ten temat.Ja nie mam dobrych doswiadczen z bocznikowanie. Zawsze je usuwalem a do tego mialem zwykle w B+ BG WKZ a one nie wymagaja bocznikowania bo maja niski ESR i sa bardzo szybkie. Jeden bocznik zadziala dobrze to byl mundorf 1.5uF silver-oil do 10uF Mundorf tubecap (sam z siebie raczej przecietny), ale to nie jest typowy bocznik bo on zwykle ma 1/100 wartosci kondensatora glownego. PSU DESIGNER doskonale symuluje układ zasilania i pokaze Ci ja zmienia sie ripple w zaleznosci od wielkosci pierwszego kondensatora. Przy wartosciach i zmianach typu 10uF vs 50uF roznica jest ogromna.

      Delete
    4. W mojej sytuacji jest to 10uF Kaisei + 0.2uF paper oil. Wcześniej było nawet 30uF i teraz jest chyba mniej energetycznie ale wieksza finezja, "analogowoś" i spokój (czarne tło) - a to akurat mi sie podoba.

      Delete
  12. Kiedys zmiejszylem ilosc kondensatorow w B+ o polowe, zeby pozbyc sie sztywnosci ukladu i sie udalo. Bylo bardziej "analogowo". Mozna to jednka robic bezkarnie, kiedy ma sie dlawiki, duzo dlawikow, bo one fitruja i gromadza takze energie. Stad uklady typu CLCLC zamiast CLC. Stad daje sie np 10uF-20H-50uF-20H-50uF a nie 50uF-5H-400uF. Widac to dobrze w symulatorze PSU designer, kiedy ustawimy stopniowanie obciazenia. Czym mniejsza pojemnosc, tym szybsza odpowiedz ukladu na zmiane obciazenia. Nie mozna jednak przeginac, bo wchodza tetnienia i zaczyna byc problem z przydzwiekiem 100Hz. 50Hz idzie z katody i grzania, 100Hz z B+. Jest jeszcze problem oscylacji. Uklad musi reagowac lagodnie na zmiane obicazenia. Widac to tez w PSU designer. Nie mozna tak po prostu zmienic wartosci dlawika czy kondensatora, bo uklad moze sie rozchwiac. Zwykle bezpieczne jest stopniowanie pojemnosci od malej do duzej...

    ReplyDelete
  13. Panie Maćku zrobiłem sobie upgrade mojego pre AN m3 właśnie kondensatorami Kaisei .Na pierwszy ogień poszła katoda lampy ecc82 .Powiem że było naprawdę świetnie mimo ,że kondensator niewygrzany . Następnie katoda lampy 5687 i .....dramat. To razem (4 x Kaisei ) się gryzie. Fakt ,że te 2 kolejne kondensatory są kompletnie świeże ,ale zmiana jest niebywała na niekorzyść . Moje pytanie brzmi -Jak długo te kondensatory się wygrzewają. Czytam zmagania innych użytkowników i jedni mówią że ten czas jest spory inni że nie . Te moje Kaisei są kondensatorami spolaryzowanymi .Pozdrawiam Paweł

    ReplyDelete