Thursday, December 21, 2017

JAM by Duelund - nietypowe kondensatory sygnałowe papierowo-olejowe

Trochę było na temat kondensatorów międzystopniowych/sygnałowych/foliowych tutaj:

http://diytriode.blogspot.de/2014/02/po-historyczny-kondensatory-sygnaowe-w.html

Co ciekawe, w jednym komponencie ten sam  kondensator się dobrze sprawdza w innym już nie.

Dobór właściwego modelu i rodzaju jeż bardzo podobny do tego co robimy z rezystorami czy kablami. To część voicingu - nadawania urządzeniom właściwego tonu, lub korygowanie sygnatury dźwiękowej urządzenia.

Weźmy na przykład V-CAP CuTF.
To drogi kondensator z folia miedzianą izolowaną teflonem.
Ma bardzo neutralne i bogate brzmienie. Daje bogaty ton ale bez spowolnienia czy zaokrąglenia.
Stosuje je od lat w DAC czy w gorącym lampowym wzmacniaczu mocy.
Jest odporny na wysokie temperatury, więc idealny wybór do lampy GM70.
Nie ma rozlazłego basu jak wiele kondensatorów olejowych PIO.

Nie sprawdził się jednak w części PHONO RIAA przedwzmacniacza.
To niezwykle wrażliwe miejsce i CuTF zabrzmiał po prostu płasko, plastikowo bez właściwej tekstury i wypełnienia. Wersja TFTF tego samego producenta, niezwykle dynamiczna we wzmacniaczu, tutaj była kompletnym nieporozumieniem. Wszystkie często wspominane negatywne cechy teflonu w reprodukcji dźwięku się ujawniły w PHONO.

Postanowiłem więc spróbować nowych kondensatorów JAM sygnowanych słynnym już logo DUELUND właśnie w tak wrażliwej części RIAA przedwzmacniacza.

To następca budżetowej linii ALEXANDER, które już nie są produkowane.
Wszystko wskazuje na to, że są robione przez jednego ze znanych produktów kondensatorów wg specyfikacji DUELUND.

Rok 2017 u DUELUNDA to rok miedzi powlekanej cyną (tinned copper).
Wszystko zaczęło się od repliki słynnych kabli Western Electric WE16GA a właściwie inspirowanych nimi kabli DCA16GA. Potem pojawiały się inne grubości tego okablowania.

Teraz przyszedł czas na kondensatory sygnałowe stworzone wg. tej samej koncepcji, czyli cynowana folia miedziana izolowana nasączonym olejem papierem. Obudowa jest aluminiowa, wyprowadzenia wyglądają na srebrne, lub ze srebrzonej miedzi.

Konstrukcja papierowo-olejowa ma przede wszystkim za zadanie tłumić rezonanse.
Kondensatory są duże i bardzo ciężkie. Sprawiają doskonałe wrażenie. To nie jest metalizowana plastikowa folia.

Kondensatory z folii cynowej były od dawna i miały swój charakter. Nie tak dobre średnie tony jak miedź, ale za to wyeksponowana góra pasma, nieco twarda i wyrazista. Żywe brzmienie.

Czy więc udało się pogodzić bogaty ton miedzi z żywym brzmieniem typu LIVE cyny???

Zacząłem od JAM o pojemności 0.1uF podmieniając idealny w tym miejscu kondensator PIO Audio Note z folia miedzianą o tej samej pojemności. AN w tym miejscu pobił wszystko co znałem do tej pory, choć w innych komponentach audio już tak dobrze się nie sprawdził. Często jest za wolny, za gruby brzmieniowo, za ciepły, troche za "miodowy". Tutaj jest szybki i przezroczysty. Bogaty, pełny ton.


To pierwszy kondensator międzystopniowy w korekcji RIAA.

Po kilku tygodniach grania podmieniłem drugi kondensator Audio Note PIO Cu-foil 0.39uF na JAM 0.47uF. Różnica pojemności nie ma znaczenia.


Każdorazowo przed słuchaniem wygrzewałem układ RIAA przez minimum 48 godzin podając sygnał ze źródła liniowego przez płytkę "inverse RIAA" i bardzo zróżnicowaną muzykę i trochę sygnałów technicznych.

Jak one brzmią????

Pamiętajmy, że odnoszę je w dużej mierze do miedzianych Audio Note PIO, które podmieniły.

Brzmienie jest homogeniczne, zintegrowane i dynamiczne.
Bas jest zwinny, żwawy, dość lekki.
Ton jest nieco chłodniejszy niż AN. Nie tak miodowy, nasycony ale nadal bogaty.
Góra pasma jest twardsza niż AN, wyrazista ale nieco nudna i mało zróżnicowana.
Waga brzmienia jest lżejsza. To nie jest granie dostojne, rozlane z rozwleczonym basem jak np. czasem zdarzało się to drogiemu miedzianemu Duelundowi CAST, szczególnie we wzmacniaczu mocy.
Jest coś w stylu LIVE, o którym wcześniej pisałem.
Czy podobają mi się bardziej w PHONO niż AN? Trudno powiedzieć. Coś za coś jak zwykle.
Czasem brakuje wypełnienia środka pasma w klasyce czy głosach jakie daje Audio Note, ale jest dynamika i nadal dobry bogaty ton.

Jestem zadowolony i zostaną na miejscu, choć być może trzeba będzie zmienić katodowe rezystory Z-foil na tantale...

20 comments:

  1. Witam,mam pytanie jak dlugo potrafi sie wygrzewac tantal niemagnetyczny AN.W pre amp M10 na lampie wejsciowej 12AY7 w SRPP mialem w pierwszej katodzie i drugiej 2,2k Amtrans AMRG.Brzmienie jest w srednicy dosc ostre i brakuje troche gory a bas jest ok.Zmienilem rezystor pierwszej katody na Tantal niemagnetyczny i pojawila sie gora,srednica jeszcze potrafi byc dosc zywa i dosc ostrawa a bas jest go ogrom nawet za duzo.Czy to dobre polaczenie ,czas zrobi swoje stad moje pytanie.W drugiej lampie 5687 z trafem out w katodzie sa Amtransy.Monobloki Ankoru w katodzie 7044 tez AMRG a graja odgrody Ardento.Prosze o porade

    ReplyDelete
    Replies
    1. Po ok 50 godzinach z sygnałem AC mamy pewnie z 80% zmian za sobą. Tantal zwykle odbiera najniższy bas a zaokrągla i uwypukla średni bas. Możliwe ze twardość środka pochodzi z innego miejsca jak potencjometr ( miałem tak z Noble) czy kondensator międzystopniowy czy trafo, np amorficzne ( tak miałem z dwoma interstage)

      Delete
  2. DZiekuje za odpowiedz,regulacja glosnsci to Khozmo Shunt 100k wersja z takmanem weglowym do masy i Z-foil.Wejscie do pre jest na trafie lundahl bo kozystam z XLR.Zmierzony sygnal kwadratowy z generatora przchodzasy przez Lundalhl jast idealny ale za khozmo juz 10kHz ten tlumik zaokragla lekko kwadrat.W monoblokach Ankoru mam pomiedzy 7044 a 300B kondensator Mundorf SGO.Po 300B interstage 1:1 2,5k nawiniete bifilarnie.Tak jak pisalem same rezystory AMRG oprucz katodowych w 300b i 845 to Mills-y.Kusi mnie wymienic rezystor w katodzie 7044 na shinkoh zamiast Amtransa.Narazie bas jest jakby zadudniony ale bede wygrzewal tego zmienionego Amtransa na Tantala.Mile widziane porady,pozdrawiam.J...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wielokrotnie probowalem ,undorfa silver in oil, wiec podobny i zawsze gral zle w elektronice i dobrze w zwrotnicy. To byl plaski bez wybrzmiewania. Tutaj vcap cutf byl bezkokurencyjny po d;ugim wygrzewaniu. Droga zabawa do samej proby.... dziwne khozmo zaokraglal. Moze jest wyspka impedancja wyjsciowa poprzedniego stopnia. Shunt zmienia impedancje wraz z otwieraniem go

      Delete
    2. Przed khozmo byl wpiety tylko generator czestotliwosci a jego impedencja wyjsciowa to 50 Ohm.Za khozmo zaraz po wyjsciu przy 10kHz jest lekko zaokraglone i sam sie temu dziwie.Oczywiacie Pre-amp wylaczony i bez lampy pierwszej.Ale zrobilem probe na zwyczajnym potencjometrze o wartosci 100k i jest podobnie ale potencjometr 47k i jest ok.Dzisiaj jest duzo lepiej,bas jest twardzszy nie rozlazly.Jest duzo spokojniej,lagodniej i chce sie juz sluchac.Lekko mi plywa szumik w szerokopasmowce,sygnal wpiety prosto na siatke a moze trzeba dac rezystor antyparazytowy.Mam ochote na Vcap cutf od dawna,tani nie jest choc w Hificollective jest teraz 10% zniaki.Moj CD to CEC 5100Z,pozdrawiam.J...

      Delete
    3. wazne, co jest takze za potencjometrzem do masy. Zwykle spory rezystor pomiedzy 100k a 1M. Jak rezystor jest mniejszy to moze cos takiego sie zdarzyc. Korygowal pan sonde pod prostokat? Moze glupie pytanie, ponmierzylmpan wczsniej przed potencjometrem

      Delete
  3. sygnal z khozmo biegnie na siatke lampy 12AY7 i nie ma zadnego rezystora do masy ani antyparazytowego.Tak jest na schemacie M10 Audio Note.Sonda jest skalibrowana na prostokat tak jak to nakazuje regula.Schemat M10 line razem z RIAA jest ogolno dostepny w internecie.Kwadrat z generatora wchodzacy do Khozmo jest idealny,faktycznie moze brak rezystora do masy tworzy te zjawisko.W koncu logicznie myslac Shunt ma zmienna impedencje a nie stala.Bardzo mnie kusi kupic Vcap CUTF do monoblokow aby zastapic Mundorfa SGO.Wiele jest opini ze gra plasko tak jak Pan pisal.Sprobuje spolaryzowac siatke rezystorem,zobaczymy co wniesie.Prosze sie odezwac i dziekuje za odpowiedzi.J...

    ReplyDelete
    Replies
    1. proszę dołożyć 470k na siatkę do masy 12AY7 i zobaczyć jaki będzie efekt

      Delete
  4. Witam,doloże ten rezystor z siatki na mase i zobaczymy.Jak dlugo potrzebuje wygrzania V-cap CuTf.Moze bym przepuscil przez te kondensatory sygnal z Tunera przez IC i kondensator na wejscie wzmacniacza tranzystorowego i niech sobie gra po pare godzin dziennie a po miesiacu wlutuje go w monobloki Lampowe.J...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pisza o 400 godzinach, ale zawsze mi sie wydaje ze 50godzin to ok 80% zmian...

      Delete
  5. Witam Wszystkich,
    Kupiłem kondensatory typu Aleksander by DUELUND,bowiem zawsze chciałem usyłszeć DUELUNDa ale udzet domodwy nie pozwalał na kupno "oryginału" to zdecydowałem sie na Alesander/Duelund licząc na to że jakosc Duelunda bedzie w "słyszalna" tym prodkcie. Zastosowałem je w lampowym SET na trodzie 845 miedzy atopniem atrejującym a trioą 845. Nie wiem jak koledzy liczą że po 50-100 gdzinach nagle słyszą anaczną zmiane w brzmieniu materiału fonicznego i zawsze to mnie troche smieszy... ale do rzeczy ja dopiero trzeciego dnia usłyszałem róznice a więc moze po jakis sumie 1o-ciu godzinach grania z CD i Winyli na przemian. Zaraz po zastosowaniu w wzmaczniaczu brzmienie było OK scena nawet duza (lepsza od kondesatora AUDYN który był w oryginalnym ) i brzmienie spójne dobre basy i wysokie tony całkiem fajne ale troche przytłumione. Dopiero trzeciego dnia kondensator Aleksander (1uF/600V) "odetknął" się i pojawiły się mikro detale a szczególnie wokale były "żywe" i naturalne.
    Co bym nie syłuchał dzieki temu kondensatorowi mogłem na "nowo' cieszyć sie muzyką i odkrywać nowe detale których przedtem nie słyszałem wcale albo tak wyraznie jak obecnie. Polecam. Miałm okazje porównac ten sam wzmaczniacz lampowy swojego kolegi też SET / 845 ale z PIO 1uf/450v ruskiej wojskowej produkcji i w zasadzie róznicy wielkiej nie syłszałem moze troche mniej kontrolowany bass był a kolega wydał o 1/3 mniej ode mnie na zakup tych kondensatorów . Uzyte były te sane zródła i kolumny głosinikowe. Kwestia budzetu i tez gzie stosuje się owe kondensatory ijakiej produkcji. U mnie Alesander/Duelund bbrzmi znakomicie i spełnia moje subiektywne wrazania odsłuchowe. A może kondensatory PIO "ruskie" potrzebują wiecej godzin"wygrzania" sie bowiem są to produkty z przed 50-ciu lub więcej lat. Jak to mówia "czas pokaze czy warto wydać troche wiecej czy oszcednie i czaekac aż sie wygrzeją sie zaczna grać na Hi endowym pozimie.
    miłego słuchnia
    Enjoy the Music

    ReplyDelete
  6. Artykuł jak najbardziej pomocny. Pozdrawiam

    ReplyDelete
  7. Podoba mi się bardzo Twój styl pisania

    ReplyDelete
  8. Mam pytanie z jakim kondensatorem najlepiej zmieszac Duelundy Sn Cu w V1 Siedza Duelundy potrzebuje cos do V2

    ReplyDelete
  9. Świetny wpis! Warto było tutaj zajrzeć

    ReplyDelete