Thursday, February 25, 2016

25.03.2016 Miernik lamp ELPO P508 CECHOWANIE




Przy okazji obłaskawiania wzmacniacza Audio Note Oto Phono SE Signature,  bardzo często korzystam ostatnio z miernika lamp ELPO P508 i miałem niemiłą wymianę zdań z butnym Niemcem (a jakże!) o swojsko brzmiącym nazwisku SOWA, od którego kupiłem na ebay 4 Telefunkeny ECC83 do OTO.

Lampy są ok, trochę nierówne, ale tak było powiedziane od początku, jednak nie mogłem za nic powielić jego optymistycznych pomiarów na swoim mierniku!

Niemiec chwalił się swoim super miernikiem (chyba nie jego tylko jego technika) i pisał, że mam sobie kupić lepszy tester niż P508 o którym on nigdy nie słyszał. Jak to powiedział "tani miernik". Generalnie w kilku innych zdaniach wyszła przysłowiowa niemiecka buta na co musiała w odpowiedzi pójść przysłowiowa słowiańska fantazja, więc miło nie było.

Skłoniło mnie to jednak do skalibrowania P508, bo nie robiłem tego nigdy. Dane z pomiarów wydawały mi się wiarygodnie, no może poza pomiarami EL84 ostatnio, więc był okazja.

Wielkim wysiłkiem kilku osób na forum "TRIODY", udało się odtworzyć procedurę cechowania P508, którą powtórzyłem. 

Zwora ZW7 znajduje się na płytce od spodu miernika. Regulowany autotransformator używam od dawna. Mam też kilka mierników uniwersalnych, więc nie było problemu.

Do ustawienia R27 użyłem ECC83, która operuje w takich zakresach prądu.
Ciężko jest ustawić R12, bo wystarczy lekkie muśnięcie potencjometru aby nie wcelować w 147mV.
R1 musi być ustawiany przy mierniku leżącym poziomo i jednocześnie regulować mały trymer od  spodu urządzenia, co nie jest łatwe. Przechylenie miernika, powoduje przesunięcie czułej wskazówki miernika.

Wszystko się udało i okazało się, że jednak miernik delikatnie nie doszacowywał pomiarów.

W przypadku ECC83, Niemiec pisał o 1.2mA, ja pomierzyłem oryginalnie 0.85mA a teraz po kalibracji 1.0mA, więc nadal Niemiec był nadmiernym optymistą (sprzedaje je, więc jest mu to na rękę).
W przypadku pentod EL84 pomiar prądu wzrósł od 2-4mA. Nie jest to dużo, ale miło mieć wrażenie zbliżenia się do rzeczywistości, bo moje pomiary EL84 były zwykle niższe o ok 7mA w stosunku do tego co podawali niektórzy sprzedawcy.

Jac pisze o p508 bardzo dobrze:

Wysłałem mu instrukcję cechowania po polsku:-)
Może zapłacić 10 euro za tłumaczenie, jak chce go przywrócić do życia.


3 comments:

  1. Witam, zabrałem się dziś za kalibrację mojego P508 i utknąłem na kroku drugim.... gdzie są” gniazdka radiowe K i S1”? Na gniazdach bananowych/radiowych ( zew. Napięcia) ja mam tylko „S”. „K” nie mam. Nie mam też „ S1”. Ewentualnie C”, co moze oznaczać po angielsku „k” ( katoda). Może w wersjach eksportowych są jakieś inne oznaczenia. Ja mam wersje polską i nijak nie mogę dojść, które to są te „ gniazdka radiowe K i S1”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie pamietam dokladnie, ale to byly te zwieracze z boku na gorze gdzie podlaczalo sie zewnetrzne mierniki? K to katoda. C moze byc katoda... nie mam juz p508....

      Delete
  2. A jaki teraz Pan miernik używa do pomiarów lamp?

    ReplyDelete